ΟΡΙΣΜΟΣ - ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΑΝΑ ΗΛΙΚΙΑ - ΛΙΣΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ (ΤΕΣΤ) ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ
Τι είναι η Δυσαριθμησία;
Η Διαταραχή των Μαθηματικών ή Δυσαριθμησία (Developmental Dyscalculia) είναι μια Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή που επηρεάζει την ικανότητα των ατόμων να επεξεργαστούν και να κατανοούν μαθηματικές και αριθμητικές έννοιες.
Ποια είναι τα αίτια της Δυσαριθμησίας;
Τα αίτια της Δυσαριθμησίας είναι γενετικά και νευροαναπτυξιακά. Συνήθως, ένα παιδί με Δυσαριθμησία έχει τουλάχιστον ένα συγγενικό πρόσωπο στην οικογένεια του με περίπου ίδιες δυσκολίες στα μαθηματικά και τους υπολογισμούς των πράξεων. Επιπλέον, έχουν γίνει έρευνες που καταδεικνύουν συγκεκριμένες νευρωνικές διαφορές στον εγκέφαλο ατόμων με και χωρίς δυσαριθμησία, οι οποίες εμπλέκουν τις περιοχές και τους μηχανισμούς μάθησης.
Πόσο συχνά συναντάται η Δυσαριθμησία στον πληθυσμό;
Περίπου το 6 % του πληθυσμού έχει δυσαριθμησία και θεωρείται πιο συχνή στους άνδρες σε σχέση με τις γυναίκες. Τα ποσοστά αυτά ποικίλουν ανάλογα με τα διαγνωστικά κριτήρια και τη μεθοδολογία, αλλά είναι αρκετά για να καταλάβουμε ότι πρόκειται για αρκετά συχνό φαινόμενο.
Επίσης, η Δυσαριθμησία πολύ συχνά, συνυπάρχει με τη Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) και τη Δυσλεξία.
Επηρεάζει το εκπαιδευτικό επίπεδο την εμφάνιση Δυσαριθμησίας;
Όχι, δεν επηρέαζει το εκπαιδευτικό επίπεδο του ατόμου την εμφάνιση Δυσαριθμησίας. Οι δυσκολίες στα μαθηματικά εμφανίζονται ανεξαρτήτως του εκπαιδευτικού επιπέδου του ατόμου.
Σχετίζεται η Δυσαριθμησία με τη Νοημοσύνη;
Η Δυσαριθμησία δε σχετίζεται άμεσα με το νοητικό επίπεδο του ατόμου. Ωστόσο, σε πολλά άτομα με Δυσαριθμησία παρατηρούνται και άλλες διαταραχές όπως Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας - ΔΕΠΥ, Δυσλεξία, Αυτισμό ή και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Συμπτώματα Δυσαριθμησίας στην Ηλικία 4 έως 5 ετών
Πρώιμες ενδείξεις δυσκολίας στα μαθηματικά μπορεί να υπάρχουν όταν το παιδί στο Προνήπιο και το Νηπιαγωγείο:
- - Δυσκολεύται να μετρήσει με τη σειρά τους αριθμούς Π.χ 1, 2, 4, 5, 7
- - Δυσκολεύεται να ταξινομήσει αντικείμενα κατά μέγεθος. Για παράδειγμα: "Βάλε τα στη σειρά από το μεγαλύτερο προς το μικρότερο", "Βάλε τα στη σειρά από το ψηλότερο στο κοντύτερο"
- - Δυσκολεύεται να κατανοήσει την έννοια της ποσότητας
Για παράδειγμα: "Δώσε μου 3 τουβλάκια" και εκείνο σας φέρνει περισσότερα ή λιγότερα
- - Δυσκολία στη βραχύχρονη μνήμη - ξεχνάει εύκολα αυτό που μόλις του είπατε
ΤΕΣΤ ΔΥΣΑΡΙΘΜΗΣΙΑΣ - ΛΙΣΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ 6 ΕΤΩΝ
Συμπτώματα Δυσαριθμησίας στην Ηλικία 6 έως 12 ετών
Πρώιμες ενδείξεις δυσκολίας στα μαθηματικά μπορεί να υπάρχουν όταν το παιδί στο Δημοτικό:
- - Δεν μπορεί να κάνει αριθμητικές πράξεις με το μυαλό στην Ά Δημοτικού
Π.χ "Πόσο κάνει 6 + 9;"
- - Χρησιμοποιεί μόνο δάχτυλα για τις πράξεις της πρόσθεσης και της αφαίρεσης και δεν μπορεί να κάνει νοερό υπολογισμό
- - Δυσκολεύεται να κατανοήσει μαθηματικές έννοιες και φράσεις όπως: "μικρότερο από", "μεγαλύτερο από". "ίσο με"
- - Κάνει λάθη στη χρήση των προσήμων των πράξεων: + - : x
Π.χ Χρησιμοποιεί το πρόσημο της πρόσθεσης ακόμα και να γράφει αφαίρεση
- - Δεν μπορεί να μάθει την προπαίδεια και να αποστηθίσει τους πίνακες πολλαπλασιασμού
- - Δυσκολεύεται όταν λέει την προπαίδεια ενός αριθμού και χάνει τη σειρά
- - Δυσκολεύεται να κατανοήσει τις λέξεις που περιγράφουν ένα μαθηματικό πρόβλημα
- - Δυσκολεύεται να μάθει να λέει την ώρα σε αναλογικό ρολόι και μπερδεύει το "και" με το "παρά"
- - Δυσκολεύεται να κατανοήσει τα κλάσματα και τις πράξεις μεταξύ τους
ΤΕΣΤ ΔΥΣΑΡΙΘΜΗΣΙΑΣ - ΛΙΣΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ 7 - 12 ΕΤΩΝ
Θεραπεία - Στρατηγικές Αντιμετώπισης Δυσαριθμησίας
Οι γονείς που βλέπουν ότι το παιδί τους παρουσιάζει σημαντικές δυσκολίες στα μαθηματικά σε σύγκριση με τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας τους μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με τους εξής τρόπους:
-Μάθετε να μετράτε μαζί
- Γράψτε μαζί τους αριθμούς
- Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια με ζάρι και διαδρομές όπως Φιδάκι, Bingo
- Χρησιμοποιείστε εκπαιδευτικά λογισμικά και παιχνίδια για PC και mobile συσκευές
- Βοηθήστε το παιδί σας στην ολοκλήρωση εργασιών καθοδηγώντας το
- Προσπαθήστε να καταλάβετε τι δεν καταλαβαίνει το παιδί σε κάποιο μαθηματικό πρόβλημα και καθοδηγείστε το να βρει αυτό τη λύση
- Χρησιμοποιείστε εικόνες και ευχάριστο οπτικοακουστικό υλικό
- Παίξτε παιχνίδια με χρήματα και μάθετε στα παιδιά να υπολογίζουν σωστά τα ρέστα
Συνοψίζοντας
Τα παιδιά με δυσαριθμησία έχουν ανάγκη από ειδική διδασκαλία και εξαμικευμένο πρόγραμμα ανάπτυξης μαθησιακών δεξιοτήτων ανάλογα με το μαθησιακό προφίλ και τις επιμέρους δυσκολίες στα μαθηματικά.
Τα Μαθηματικά από τη φύση τους είναι αλυσίδα. Για να καταλάβεις το επόμενο μάθημα πρέπει να έχεις κατανοήσει πλήρως το προηγούμενα. Αν υπάρχουν κενά - πόσο μάλλον αν επιπλέον συνυπάρχει δυσκολία - τα κενά γιγαντώνονται και ο μαθητής δεν μπορεί να συνδέσει την ύλη του μαθήματος που διδάσκεται, με αποτέλεσμα να "μένει πίσω". Αυτό συνήθως δημιουργεί αποστροφή του μαθητή προς τα μαθηματικά κι ακούμε εκφράσεις όπως: "Δεν μπορώ" ή "Δεν τα καταλαβαίνω", "Δεν μου αρέσουν τα μαθηματικά".
Όσο νωρίτερα ξεκινήσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά, τόσο καλύτερη πρόγνωση υπάρχει. Ένα ειδικό πρόγραμμα ανάπτυξης μαθηματικών δεξιοτήτων μπορεί να βοηθήσει το μαθητή να βελτιωθεί θεαματικά.
Τα Μαθηματικά έχουν πολλή ομορφιά αρκεί να τα καταλάβεις :)