Συχνά, πολλές δυσκολίες στις κινητικές ικανότητες του παιδιού περνούν απαρατήρητες. Ιδιαίτερα στο προνήπιο και στο νήπιο, γονείς κι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι ενημερωμένοι, ώστε να μπορούν να εντοπίσουν ενδεχόμενες δυσκολίες του παιδιού. Σε κάθε ηλικία, υπάρχουν αναπτυξιακά στάδια της κίνησης τα οποία μας βοηθούν να εντοπίσουμε αν η ανάπτυξη του παιδιού εξελίσσεται φυσιολογικά ή υπάρχει κάποια δυσλειτουργία.
Αλήθεια όμως, πότε χρειάζεται ένα παιδί εργοθεραπεία;
1. Ξαφνιάζεται εύκολα (φυσιολογικό για 0-3 μηνών)
2. Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο
3. ΄Όταν κλαίει δε μπορεί να σταματήσει εύκολα, ανήσυχο
4. Δε μπορεί να φέρει τα δύο χέρια μαζί και να κάνει παλαμάκια ή να χτυπήσει μαζί δύο παιχνίδια
5. Με δυσκολία γυρίζει μπρούμυτα – ανάσκελα (ρολάρει), μπουσουλάει, κάθεται ή στέκεται
6. Παράγει ήχους με δυσκολία
7. Δεν εξερευνά το περιβάλλον
8. Δε μπορεί να χτίσει ένα πύργο με τουβλάκια
9. Έχει συχνά τα χέρια του κλειστά (όταν είναι μεγαλύτερο των 6 μηνών)
10. Δεν του αρέσει να βρίσκεται μπρούμυτα
11. Δεν του αρέσει η επαφή με το νερό και την αποφεύγει ή εκδηλώνει δυσθυμία
12. Τεντώνεται όταν το κρατάνε αγκαλιά, δεν του αρέσει
13. Δεν του αρέσει να του αλλάζουν πάνες ή ρούχα, αντιστέκεται στην αλλαγή τους
14. Παρουσιάζει δυσκολία με το θηλασμό και γενικά με το φαγητό
15. Έχει δυσκολίες κατά τον ύπνο
1. Αρνείται ή δυσκολεύεται ιδιαίτερα να παίξει με παιχνίδια της ηλικίας του ή να αυτοεξυπηρετηθεί
2. Φαίνεται αδύναμο, έχει ελαττωμένο μυικό τόνο
3. Είναι αδέξιο, πέφτει εύκολα και συχνά σκοντάφτει σε πράγματα
4. Πέφτει πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα κι έχει δυσκολία στο να υπολογίζει τη θέση του σώματος του σε σχέση με το περιβάλλον που βρίσκεται
5. Σπάει εύκολα τα παιχνίδια – κυρίως άθελά του, από αδεξιότητα
6. Δεν του αρέσει να πηδάει, αποφεύγει να κάνει κούνια ή να ανεβαίνει σε σκάλες
7. Έχει δυσκολία να ζωγραφίζει μέσα στις γραμμές (πλαίσια), να κάνει παζλ ή να κόβει με το ψαλίδι
8. Η ανάπτυξη λόγου και ομιλίας έχει καθυστέρηση
9. Είναι υπερκινητικό, δε μπορεί να ησυχάσει
10. Δεν του αρέσει να είναι μπρούμυτα
11. Δεν του αρέσει το μπάνιο, το κόψιμο των μαλλιών και νυχιών
12. Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές και τα φιλιά, αποφεύγει την επαφή
13. Είναι υπερευαίσθητο στις μυρωδιές, γεύσεις, θορύβους ή στο άγγιγμα
14. Αποφεύγει την παιδική χαρά και τα κινητικά παιχνίδια
15. Έχει δυσκολίες με τον ύπνο
1. Δε μπορεί να συγκεντρωθεί για επαρκή χρόνο σε μία δραστηριότητα
2. Έχει ελλατωμένο μυϊκό τόνο κι έχει την τάση να στηρίζει το κεφάλι του στα χέρια του όταν κάθεται στο θρανίο του
3. Χρειάζεται περισσότερο χρόνο από τα υπόλοιπα παιδιά για να μάθει καινούργια πράγματα
4. Κάνει αντιστροφές γραμμάτων και αριθμών όπως ε και το 3
5. Δεν αφήνει κενά μεταξύ των λέξεων και τις “κολλάει” μεταξύ τους
6. Πιέζει υπερβολικά το μολύβι όταν γράφει στο χαρτί
7. Αποφεύγει/δεν του αρέσει να πηδάει, λόγω κακής ισορροπίας
8. Δεν του αρέσει το γράψιμο, κουράζεται εύκολα όταν γράφει
9. Είναι υπερκινητικό – δεν μπορεί να ησυχάσει
10. Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση
11. Δεν του αρέσει το νερό, το μπάνιο στο σπίτι
12. Αποφεύγει το κόψιμο των μαλλιών και των νυχιών
13. Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές και τα χάδια και γενικά η σωματική επαφή
14. Είναι υπερευαίσθητο στις μυρωδιές ή στους θορύβους
15. Αποφεύγει τη γυμναστική ή τα σπορ
16. Δυσκολεύεται στην οργάνωση του χώρου του
17. Δυσκολεύεται στην οργάνωση των εργασιών του και να βάλει τα πράγματα σε σειρά
Αν εντοπίσετε 3 ή περισσότερα στοιχεία, τότε καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον εργοθεραπευτή για περαιτέρω διερεύνηση.